Nasza Poradnia - Statut Poradni
TEKST JEDNOLITY
Statut Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
„PoraDnia Dziecka.pl”
z siedzibą w Tarnowskich Górach przy ul. Łotewskiej 9
przyjętego dnia 2.12.2014
Uchwałą Rady Pedagogicznej
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2752 ze zm.)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (Dz. U. Nr 23, poz. 133)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072)
- Kodeks pracy
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.- Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. Nr 97, poz. 674 ze zm.).
Rozdział 1.
POSTANOWIENIA WSTĘPNE
§ 1
1. Poradnia nosi nazwę:
Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „PoraDnia Dziecka.pl”
2. Siedziba poradni:
42-612 Tarnowskie Góry, ul. Łotewska 9
3. Organem prowadzącym Poradnię, zwaną dalej osobą prowadzącą jest osoba prawna:
PRESTIGE Katarzyna Mol-Galios, ul. Barbary 5, 42-660 Kalety
4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty
4a. Niepubliczna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Tarnowskich Górach jest niepubliczną placówką oświatową w zakresie działalności:
udzielanie pomocy psychologicznej dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom
5. Poradnia używa pieczęci
Niepubliczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
„PoraDnia
Dziecka.pl”
42-612 Tarnowskie Góry, ul. Łotewska 9
tel. 32 384 69 58 e-mail: info@poradniadziecka.pl
6. Poradnia jest placówką uzyskującą dochody z prowadzonej działalności usługowej:
- Konsultacje indywidualne i zbiorowe
- Poradnictwo psychologiczne, pedagogiczne i logopedyczne dla rodziców i nauczycieli
- Badanie i opiniowanie dzieci
- Pomoc w rehabilitacji i terapii
7. Finansowanie korzystania z usług Poradni może pochodzić z wpłat indywidualnych osób.
8. Budżet Poradni mogą zasilać dodatkowo dotacje, subwencje i darowizny.
9. W wypadku odwołania konsultacji w dniu, w którym miała się odbyć klient zobowiązany jest do pokrycia połowy kosztu według cennika Poradni.
Rozdział 2.
CELE I ZADANIA PORADNI
§ 2
1. Poradnia udziela dzieciom i młodzieży pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, prowadzi wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.
2. Do zadań poradni należy w szczególności:
- wczesne wspomaganie rozwoju dziecka mające na celu stymulowanie psychofizycznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem oraz jego rodziną,
- pomoc rodzicom i nauczycielom w diagnozowaniu i rozwijaniu potencjalnych możliwości dzieci i młodzieży oraz ich mocnych stron,
- wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,
- prowadzenie rehabilitacji i terapii.
3. Poradnia realizuje zadania w szczególności przez:
- diagnozę,
- konsultację,
- terapię,
- psychoedukację,
- doradztwo,
- interwencje w środowisku ucznia,
- działalność profilaktyczną,
- działalność informacyjną,
- działalność wydawniczą.
4. Zadania, o których mowa w ust. 3, są realizowane we współpracy z:
- rodzicami,
- nauczycielami przedszkoli, szkół lub placówek,
- innymi placówkami specjalistycznymi.
§ 3
Poradnia udziela pomocy uczniom (ich rodzicom) i nauczycielom przedszkoli i placówek mających siedzibę na terenie województwa śląskiego, a w szczególności powiatu tarnogórskiego oraz wszystkim zainteresowanym.
§ 4
1. Poradnia wydaje opinię w sprawach:
- odroczenie dziecka przedszkolnego od obowiązku szkolnego,
- potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
- inne opinie
2. Opinię wydaje się na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka.
3. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, wnioskodawca powinien przedstawić zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, wydane przez lekarza.
§ 5
1. W Poradni działa zespół opiniujący.
2. Zespół opiniujący powołuje dyrektor Poradni.
3. Zespół wydaje opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka zagrożonego niepełnosprawnością i niepełnosprawnego od chwili wykrycia niepełnosprawności i zaburzeń rozwojowych do momentu podjęcia nauki w szkole.
4. Zespół działa w oparciu o obowiązujący regulamin, stanowiący załącznik do statutu.
§ 5a
1. W Poradni działa Zespół Wczesnego Wspomagania Rozwoju.
1) wczesne wspomaganie rozwoju ma na celu pobudzanie psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole,
2) w skład Zespołu wchodzą powołani nauczyciele posiadający kwalifikacje wymagane od osób prowadzących wczesne wspomaganie, a także podejmujący formy współpracy z rodziną dziecka, realizujący wskazania zawarte w opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
3) w skład Zespołu wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
a) pedagog posiadający kwalifikacje odpowiednie do rozwoju niepełnosprawności dziecka, w szczególności: oligofrenopedagog, tyflopedagog lub surdopedagog,
b) psycholog,
c) logopeda,
d) inni specjaliści – w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.
4) do zadań Zespołu należy w szczególności:
a) ustalenie na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków
i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,
b) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania rozwoju, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę w zakresie realizacji programu, koordynowania działań specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem oraz oceniania postępów dziecka,
c) analizowanie skuteczności pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w programie wczesnego wspomagania, stosowanie do potrzeb dziecka i jego rodziny, oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania,
5) pracę Zespołu koordynuje dyrektor Poradni,
6) Zespół dokumentuje działania prowadzone w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania,
7) zajęcia w ramach wczesnego wspomagania są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną
w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka,
8) w przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin,
9) zajęcia w ramach wczesnego wspomagania, w szczególności z dziećmi, które nie ukończyły 3 roku życia, mogą być prowadzone także w domu rodzinnym,
10) miejsce prowadzenia zajęć w ramach wczesnego wspomagania ustala dyrektor Poradni, w uzgodnieniu z rodzicami dziecka,
11) Zespół współpracuje z rodziną w szczególności poprzez:
a) udzielanie pomocy w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych w kontaktach z dzieckiem: wzmacnianie więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem, rozpoznawanie zachowań dziecka i utrwalanie właściwych reakcji na te zachowania,
b) udzielanie instruktażu i porad oraz prowadzenie konsultacji w zakresie pracy z dzieckiem,
c) pomoc w przystosowaniu warunków w środowisku domowym do potrzeb dziecka oraz w pozyskaniu
i wykorzystaniu w pracy z dzieckiem odpowiednich środków dydaktycznych i niezbędnego sprzętu.
Rozdział 3.
ORGANY PORADNI
§ 6
Organami Poradni są:
1. dyrektor,
2. rada pedagogiczna.
§ 7
1. Dyrektor poradni w szczególności:
- kieruje działalnością poradni i reprezentuje ją na zewnątrz,
- sprawuje nadzór pedagogiczny,
- realizuje uchwały Rady Pedagogicznej,
- dysponuje środkami określonymi w planie finansowym poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę poradni, wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.
2 .Dyrektor poradni jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w niej pracowników pedagogicznych i pracowników nie będących nauczycielami.
Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:
- zatrudnienia i zwalniania pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników poradni,
- sposobu zatrudniania pracowników, ich wynagrodzenia oraz szczegółowego zakresu ich obowiązków.
3. Dyrektor poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z Radą Pedagogiczną poradni.
§ 8
1. W poradni działa Rada Pedagogiczna.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczne zatrudnieni w poradni.
W zebraniach Rady Pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor poradni.
§ 9
1. Zebrania Rady Pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego oraz w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego poradnie albo co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej.
2. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania Rady Pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem Rady.
3. Dyrektor poradni przedstawia Radzie Pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności porani.
§ 10
1. Do kompetencji stanowiących Rady Pedagogicznej należy w szczególności:
- zatwierdzanie planów pracy poradni,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w poradni.
2. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:
- organizację pracy poradni, w tym zwłaszcza tygodniowy harmonogram pracy pracowników pedagogicznych,
- propozycje dyrektora poradni w sprawach przydziału pracownikom pedagogicznym stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego.
§ 11
Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala zmiany do statutu.
§ 12
Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności.
Pracownicy pedagogiczni są zobowiązani do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu Rady Pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste klientów i poradni: uczniów, ich rodziców i nauczycieli, a także pracowników pedagogicznych i innych pracowników zatrudnionych w poradni.
Rozdział 4
ORGANIZACJA PORADNI
§ 13
1. Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.
2. Dzienny czas pracy poradni ustala dyrektor poradni.
Rozdział 5.
ORGANIZACJA PORADNI W DANYM ROKU SZKOLNYM
§ 14
1. Szczegółową organizację działania poradni w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji poradni, opracowany przez dyrektora poradni, z uwzględnieniem rocznego planu pracy.
2. W arkuszu organizacji poradni zamieszcza się w szczególności: liczbę pracowników poradni, oraz ogólną liczbę godzin zajęć.
3. Na podstawie zatwierdzonego arkusza organizacji poradni, dyrektor poradni, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy, ustala tygodniowy harmonogram pracy. Harmonogram ten dyrektor poradni przedstawia do zaopiniowania Radzie Pedagogicznej.
Rozdział 6.
ZAKRES ZADAŃ PRACOWNIKÓW PORADNI
§ 15
1. Poradnią kieruje dyrektor.
2. Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów i innych specjalistów. Do ich zadań należy w szczególności:
- prowadzenie badań i działań diagnostycznych dotyczących dzieci, w tym diagnozowanie potencjalnych możliwości dzieci,
- organizowanie i prowadzenia różnych form pomocy psychologiczno-pedagogiczno-logopedycznej dla dzieci, rodziców,
- wspieranie nauczycieli przedszkoli i placówek w działaniach profilaktyczno-wychowawczych
i edukacyjnych,
- prowadzenie zajęć wczesnego wspomagania rozwoju.
3. Szczegółowe kwalifikacje pracowników pedagogicznych określają przepisy ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela i przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie.
4. Szczegółowy przydział zadań dla pracowników pedagogicznych jak i niepedagogicznych zawarty jest w zakresach czynności opracowanych przez dyrektora poradni dla zawodów i przekazanych każdemu pracownikowi do stosowania.
5. Czas pracy pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin tygodniowo w pięciodniowym tygodniu pracy.
6. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 3 oraz ustalonego wymagania pracownik pedagogiczny obowiązany jest realizować:
- zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z dzieckiem albo na ich rzecz w wymiarze 24 godziny tygodniowo,
- inne czynności wynikające z zadań statutowych poradni,
- zajęcia i czynności związane z przygotowaniem do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym.
7. Prawa i obowiązki pracowników administracji i obsługi określają przepisy Kodeksu pracy oraz inne powszechnie obowiązujące przepisy, przy czym przepisy te znajdują zastosowanie do pracowników pedagogicznych w zakresie nie objętym niniejszym Statutem i przepisami ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela.
Rozdział 7.
GOSPODARKA FINANSOWA
§16
Zasady gospodarki finansowej poradni określają odrębne przepisy.
Rozdział 8.
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 17
Poradnia prowadzi następującą dokumentację:
- skorowidz dzieci i młodzieży korzystających z pomocy poradni,
- dokumentację badań,
- dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych poradni,
- protokolarz posiedzeń Rady Pedagogicznej,
- protokoły posiedzeń zespołów opiniujących,
- dokumentację zajęć wczesnego wspomagania rozwoju,
- inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.
§ 18
1. Status jest dostępny w Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Tarnowskich Górach, ul. Łotewska 9
Statut wchodzi w życiu po wpisaniu Poradni do ewidencji szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Starostwo Powiatowe w Tarnowskich Górach.
Uchwałą Rady Pedagogicznej z dn. 2.12.2014 roku statut ulega zmianie.