Psychologiczna-Pedagogiczna Niepubliczna Poradnia

Przygotowaliśmy ofertę, która przybliży, w jakich sytuacjach można się do nas zwrócić:

  • Psycholog
  • Pedagog
  • Oligofrenopedagog, surdopedagog
  • Logopeda
ZOBACZ NASZĄ OFERTĘ

Nasza Poradnia - Statut Poradni

Statut Niepublicznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej

„PoraDnia Dziecka.pl” w Tarnowskich Górach

Rozdział I

Postanowienia ogólne

§1

1.Poradnia nosi nazwę Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna „PoraDnia Dziecka.pl”, zwana dalej Poradnią.

2.Poradnia może posługiwać się nazwą skróconą: NPPP „PoraDnia Dziecka.pl”.

3.Siedziba Poradni mieści się przy ul. Opatowickiej 126 A w Tarnowskich Górach.

4.Poradnia udziela pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej, neurologopedycznej, terapii integracji sensorycznej, rehabilitacji, muzykoterapii, terapii metodą Tomatis i inne formy terapii, prowadzi kursy szybkiego czytania i uczenia się, realizuje także wczesne wspomaganie rozwoju dziecka.

Udziela pomocy w formie diagnozowania:

·autyzmu ASD

·afazji

·dysleksji, dyskalkulii, dysgrafii

·problemów w uczeniu się

·innych zaburzeń wieku wczesnodziecięcego.

5.Organem prowadzącym Poradnię, zwanym dalej osoba prowadzącą Poradnię jest Prestige Katarzyna Mol-Galios z siedzibą przy ul. Leśnej 20, 42-660 Kalety. NIP 645-216-63-28

6.Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Śląski Kurator Oświaty w Katowicach.

7.Poradnia działa na terenie województwa śląskiego, a w szczególności powiatu tarnogórskiego.

8.Z usług Poradni mogą korzystać:

a) dzieci, młodzież, ich rodzice lub opiekunowie (osoby niepełnoletnie mają obowiązek zgłoszenia się do Poradni z rodzicami lub opiekunem prawnym).

b) przedstawiciele instytucji i organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą oraz na rzecz dzieci i młodzieży.

9.Korzystanie z usług świadczonych przez Poradnię jest dobrowolne, odpłatne oraz bezpłatne w ramach opinii WWR.

10.Poradnia może świadczyć usługi odpłatnie różnym podmiotom edukacyjnym po wcześniejszym podpisaniu umowy współpracy.

 

Rozdział II

Cele i zadania Poradni oraz formy realizacji

§2

1.Do zadań Poradni należy w szczególności:

a) prowadzenie badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych oraz ocena procesów integracji sensorycznej, rozpoznawanie indywidualnych potrzeb dzieci i młodzieży.

b) prowadzenie specjalistycznej pomocy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej dla dzieci i młodzieży.

c) wydawanie opinii,

d) prowadzenie bezpłatnych zajęć wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w wieku od urodzenia do podjęcia nauki w szkole.

e) wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny,

f) wspomaganie nauczycieli, rodziców i opiekunów w pracy dydaktycznej, wychowawczej i terapeutycznej,

g) upowszechnianie wiedzy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej i terapeutycznej oraz wiedzy na temat autyzmu,

h) wspieranie uzdolnień dzieci i młodzieży,

i) współpraca z lokalnymi władzami samorządowymi, organizacjami i instytucjami, szkołami wyższymi i stowarzyszeniami oraz me

j) organizowanie i prowadzenie szkoleń, warsztatów i seminariów oraz konferencji naukowych

k) prowadzenie działalności promocyjnej w środowisku lokalnym.

 

2.Poradnia realizuje zadania poprzez:

 

a) diagnozy,

b) konsultacje,

c) terapie,

d) psychoedukacje,

e) interwencje w środowisku ucznia,

f) działalność profilaktyczną,

g) działalność informacyjną,

3.Zadania i formy, pomocy realizowane są we współpracy z:

a) rodzicami,

b) pracownikami Poradni,

c) nauczycielami przedszkoli, szkół i placówek oświatowych,

d) innymi Poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz Poradniami specjalistycznymi jeśli zachodzi taka potrzeba.

§3

1.Poradnia wydaje opinie:

a) wcześniejszego przyjęcia dziecka do szkoły,

b) zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego,

c) objęcie ucznia nauką w klasie terapeutycznej,

d)dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia,

e) objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu,

f) objęcie dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w szkole lub innej placówce.

g) o specyficznych trudnościach w uczeniu się,

h) o spełnieniu przez dziecko obowiązku szkolnego lub przedszkolnego poza szkołą,

i) o dysleksji/dysgrafii,

j) podsumowujące diagnozy o zaburzeniach, problemach psychicznych.

§3a

2.Opinia poradni zawiera:

a) oznaczenie poradni wydającej opinię,

b) numer opinii,

c) datę wydania opinii,

d) imię i nazwisko dziecka albo pełnoletniego ucznia, którego opinia dotyczy, jego numer PESEL, a w przypadku braku numeru PESEL- serię i numer dokumentu potwierdzającego jego tożsamość, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania,

e) określenie indywidulanych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz opis mechanizmów

wyjaśniających funkcjonowanie dziecka albo pełnoletniego ucznia, w odniesieniu do problemu

zgłaszanego we wniosku o wydanie opinii,

f) stanowisko w sprawie, której dotyczy opinia oraz szczegółowe jej uzasadnienie,

g) wskazania dla nauczycieli dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia,

h) wskazania dla rodziców dotyczące pracy z dzieckiem albo wskazania dla pełnoletniego ucznia, które powinien stosować w celu rozwiązania zgłaszanego problemu,

i) imiona i nazwiska oraz podpisy specjalistów, którzy sporządzili opinię.

§4

1.W Poradni działa zespół opiniujący.

2.Zespół opiniujący powoływany jest przez Dyrektora Poradni.

3.W skład zespołu wchodzą:

a) Dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba, jako przewodniczący zespołu,

b) psycholog,

c) pedagog,

d) logopeda,

e) inni specjaliści, w tym spoza Poradni, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny- opracowujący diagnozę w zakresie posiadanej specjalności.

f) członkowie zespołu opiniującego zobowiązani są do nieujawniania spraw poruszanych na zebraniach.

§5

1.W Poradni działa zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

2.Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka powoływany jest przez Dyrektora Poradni.

3.W skład zespołu wchodzą:

a) pedagog (oligofrenopedagog, pedagog specjalny, terapeuta WWR).

b) psycholog,

c) logopeda, neurologopeda,

d) rehabilitant i terapeuta Si,

e) inni specjaliści, w tym spoza Poradni, w zależności od potrzeb dziecka i jego rodziny.

4. Do zadań zespołu należy w szczególności:

a) ustalenie, na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania i wsparcia rodziny dziecka,

b) opracowanie i realizowanie z dzieckiem i jego rodziną indywidualnego programu wczesnego wspomagania,

c) analizowanie skuteczności i pomocy udzielanej dziecku i jego rodzinie, wprowadzanie zmian w indywidualnym programie wczesnego wspomagania, stosownie do potrzeb dziecka i jego rodziny oraz planowanie dalszych działań w zakresie wczesnego wspomagania.

 

Rozdział III

Organy Poradni i ich kompetencje

§6

1.Organami Poradni są:

a) Dyrektor Poradni, który w szczególności:

·kieruje działalnością Poradni i reprezentuje ją na zewnątrz,

·sprawuje nadzór pedagogiczny,

·dysponuje środkami finansowymi Poradni i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, organizuje administracyjną i gospodarczą obsługę Poradni, wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych ,

·ustala i przedstawia pracownikom Poradni właściwy dla nich zakres obowiązków,

·rozwiązuje sytuacje sporne dotyczące pracowników i osób korzystających z usług Poradni, zgodnie z obowiązującymi przepisami,

2. Dyrektor Poradni jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w niej pracowników

pedagogicznych i pracowników nie będących nauczycielami.

Dyrektor w pełni decyduje w sprawach:

a) zatrudnienia i zwalniania pracowników pedagogicznych oraz innych pracowników Poradni,

b) sposobu zatrudniania pracowników, ich wynagrodzenia oraz szczegółowego zakresu ich

obowiązków.

Rozdział IV

Pracownicy i współpracownicy Poradni

§7

1.Poradnia zatrudnia na podstawie:

1) umowy o pracę,

2) umowy cywilno-prawnej,

3) umowy o współpracy.

2.Pracownika na stanowisko kierownika poradni oraz pracownika na stanowisko zastępcy dyrektora ds. pedagogicznych powołuje Dyrektor.

3.Kierownik Poradni jest zobowiązany i uprawniony do:

a) Bieżącego zarządzania pracą Poradni.

b) Zawierania i rozwiązywania umów z rodzicami bądź opiekunami dzieci o świadczenie usług Poradni.

c) Dbanie o prawidłowy obieg dokumentacji w placówce.

d) Reprezentowania placówki w urzędach.

e) Zapewnienia we współpracy z Dyrektorem Poradni obsługi administracyjnej, finansowej i organizacyjnej placówki.

f) Nadzorowania prowadzenia i archiwizacji dokumentów w Poradni.

g) Zapewnienia we współpracy z Dyrektorem Poradni odpowiednich warunków organizacyjnych do realizacji zadań placówki.

h) Realizuje wszystkie inne niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Poradni zadania, określone przez Dyrektora, w tym zastępuje Dyrektora w trakcie jego nieobecności.

i) Organizowanie przeglądów technicznych obiektów Poradni oraz nadzorowanie prac konserwacyjno-remontowych.

j) Dbanie o wizerunek i dobre imię Poradni.

 

4.Zastępca Dyrektora ds. pedagogicznych (jeśli został powołany w placówce):

a.Odpowiada za realizację zaleceń zawartych w opiniach o wczesnym wspomaganiu rozwoju.

b.Współpracuje z Dyrektorem w zakresie prowadzonej polityki kadrowej.

c.Organizuje we współpracy z Dyrektorem pomoc psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci, rodziców i nauczycieli.

d.Prowadzi nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych nauczycieli.

e.Planuje i dokumentuje pracę terapeutyczną.

f.Sprawuje nadzór nad organizacją zajęć dla nauczycieli.

g.Prowadzeni obserwację zajęć nauczycieli.

h.Prowadzeni obserwację pedagogiczną.

i.Odpowiada za grafik i czas pracy nauczycieli.

j.Współpracuje z rodzicami.

k.Gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonywania oceni ich pracy.

l.Wspomaga nauczycieli w osiągnięciu wysokiej jakości pracy.

m.Realizuje wszystkie inne zadania niezbędne do prawidłowego funkcjonowania Poradni, określone przez Dyrektora.

 

5.Poradnia zatrudnia pracowników pedagogicznych: psychologów, pedagogów, logopedów, terapeutów integracji sensorycznej i innych specjalistów tworzących zespół specjalistów.

6.Szcegółowe kwalifikacje pracowników pedagogicznych określają przepisy wydane na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 poz. 1943 z zm.), ustawy a dn.14 grudnia 2016r. Przepisy wprowadzające ustawę- Prawo oświatowe (Dz.U.poz.60).

7.Poradnia może również, poza pracownikami pedagogicznymi współpracować z lekarzami-konsultantami, rehabilitantami, doradcami zawodowymi.

8.Poradnia może zatrudniać pracowników administracji i obsługi.

 

Rozdział V

Zakres działań i obowiązków pracowników Poradni

§8

1.Zakres działań i obowiązków psychologa:

·diagnoza psychologiczna z ustaleniem form pomocy

·sprawowanie opieki nad wychowankami i stwarzanie warunków harmonijnego rozwoju

·formułowanie opinii o funkcjonowaniu dziecka

·spotkania indywidulane z dziećmi i rodzicami

·zajęcia indywidualne i grupowe z dziećmi i rodzicami (psychoedukacja, profilaktyka, terapia

·porady i instruktaż dla rodziców dotyczące sposobów pracy z dzieckiem

·współpraca ze środowiskiem dziecka

·doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenia kwalifikacji

·udział w pracach zespołów opiniujących

·inne zadania, zgodne z posiadanymi kwalifikacjami i celami Poradni.

2.Zakres działań i obowiązków pedagoga:

·diagnoza pedagoga z ustaleniem form pomocy

·zajęcia indywidulane (korekcyjno-kompensacyjne, rewalidacje)

·grupowe zajęcia terapeutyczne, profilaktyczne z dziećmi i rodzicami

·porady i instruktaż dla rodziców dotyczące sposobów pracy z dzieckiem

·wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych

·udział w pracach zespołów opiniujących

·współpraca ze środowiskiem dziecka

·doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji

·inne zadania, zgodne z kwalifikacjami i celami Poradni.

 

3.Zakres działań i obowiązków logopedy:

·diagnoza logopedyczna

·pomoc logopedyczna: terapia, kontrola, instruktaż dla rodziców

·działania profilaktyczne

·współpraca z innymi pracownikami Poradni w celu informowania ich o rozwoju mowy dziecka

·udział w zespołach opiniujących

·doskonalenie umiejętności zawodowych i podnoszenie kwalifikacji

·inne zadania, zgodnie z kwalifikacjami i celami Poradni.

4.Zakres działań i obowiązków rehabilitanta (fizjoterapeuty):

·ustalenie diagnozy medycznej, także na podstawie dokumentów

·instruktaż dla rodziców

·zalecenie form terapii

·działalność profilaktyczna

·udział w zespołach opiniujących

·inne zadania

5.Szczegółowy przydział zadań pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych zawarty jest w zakresach czynności opracowanych przez Dyrektora Poradni i przekazanych każdemu pracownikowi do stosowania.

6.Prawa i obowiązki pracowników administracji i obsługi określają przepisy Kodeksu pracy.

 

Rozdział VI

Organizacja pracy Poradni

§9

1. Poradnia działa w ciągu całego roku jako placówka, w której nie są przewidziane ferie szkolne.

2. Poradnia jest czynna 5dni w tygodniu: od poniedziałku do piątku.

3. Dzienny czas pracy Poradni oraz szczegółową organizację działania Poradni w danym roku szkolnym ustala Dyrektor Poradni.

4. W wyjątkowych sytuacjach pracownicy pedagogiczni mogą wykonywać powierzone im obowiązki również w dni wolne od pracy.

5.Pracownicy pedagogiczni Poradni realizują zadania statutowe w Poradni oraz w środowisku dzieci i młodzieży, w tym środowisku rodzinnym.

6.W Poradni prowadzona jest następująca dokumentacja pedagogiczna:

1) wykaz dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni, dzienniki zajęć EDP

2) rejestr wydanych opinii,

3) w EDP indywidualna z dokumentacją dzieci i młodzieży korzystających z pomocy Poradni,

5) teczki z dokumentacją pracowników Poradni,

6) inna dokumentacja, zgodnie z odrębnymi przepisami.

7)w razie likwidacji Poradni dokumentacja zostanie zarchiwizowana i przechowywana zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Rozdział VII

Zasady współpracy Poradni z instytucjami i organizacjami

§10

1.W realizacji zadań statutowych Poradnia współpracuje z innymi Poradniami i instytucjami oraz organizacjami lokalnymi i ogólnokrajowymi świadczącymi Poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, a także ich rodzicom, w tym placówkami, służby zdrowia, pomocy społecznej, Policją, Sądami.

 

Rozdział VIII

Działalność finansowa Poradni

§11

1.Poradnia uzyskuje środki na prowadzenie działalności poprzez:

1) dotacje

2) darowizny,

3) opłaty indywidualne zgodnie z cennikiem,

2.Wysokość opłat reguluje cennik usług ustalony przez osobę prowadzącą.

 

Rozdział IX

Postanowienie końcowe

§12

1.Zmiany statutu mogą być wprowadzane zarządzeniem osoby prowadzącej Poradnię.

2.Status Poradni w powyższym brzmieniu obowiązuje od dnia 01.09.2022 r.

Podstawa prawna:

·Ustawa z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2013 roku poz.2156 z późniejszymi zmianami),

·Ustawa z dn. 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę-Prawo oświatowe (Dz.U.poz.60),

·Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 czerwca 2015 r. sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U.poz.843 ze zm.),

·Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r.w sprawie szczegółowych

zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U.poza.199),

·Rozporządzenia MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach i rozporządzeniem zmieniającym rozporządzenie w sprawie zasad udzielania i organizowania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach

z dnia 28 sierpnia 2017 r.

·Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 października 2013 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci (Dz.U.poz.1257),

·Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U.Nr 173,poza 1072),

·Kodeks Pracy

·RODO